Van 22 tem 30 juli zijn we telefonisch enkel bereikbaar van 9u tot 12u30. Contacteer ons gerust online.   
 

Hoe zit het met de inschrijving van mijn voertuig?




U hebt een voertuig gekocht en u hebt een inschrijvingsbewijs of een nieuwe nummerplaat aangevraagd? De Dienst Inschrijving Voertuigen (DIV) behandelt uw dossier. U kunt de status van uw aanvraag op verschillende manieren achterhalen. Dit is wat u moet doen, zowel voor een nieuw als voor een tweedehands voertuig.


1. Volg uw aanvraag online

U kunt uw aanvraag volgen via de website Mijn voertuig, mijn plaat. Geef het referentienummer in dat u vindt op uw aanvraagformulier (in vak X12, gebruik enkel de cijfers). Dan krijgt u te zien op welke datum de DIV uw aanvraag ontvangen heeft, en of ze de aanvraag al aan het behandelen is of bijkomende informatie nodig heeft.  


2. Wacht 8 dagen

De DIV behandelt een aanvraag voor een inschrijvingsbewijs of nummerplaat in maximaal 8 werkdagen. Wacht dus enkele dagen af en bekijk gerust de wachttijden op de website van de DIV.  

Het is niet meer mogelijk om uw nummerplaat af te halen aan het loket van de DIV. U ontvangt ze via de post en dit kan tot 3 werkdagen duren. Ondervindt u problemen, contacteer dan bpost op 0800 96 005 of bekijk de status van de levering op de website van bpost.  


3. Contacteer uw verzekeraar

Uw voertuig moet verzekerd zijn vooraleer u er de weg mee opgaat. Het is dus ongetwijfeld uw verzekeraar of verzekeringsagent die de aanvraag voor het inschrijvingsbewijs of de nummerplaat bij de DIV heeft ingediend. Aarzel dus niet om uw verzekeraar te contacteren voor meer informatie of, indien nodig, om u te helpen.


4. Contacteer de DIV

Als u er niet in slaagt om de status van uw aanvraag te achterhalen of als u een vraag hebt, kunt u de DIV contacteren op tel. 02 277 30 50 (enkel tussen 8u30 en 12u) of via e-mail op help.div@mobilit.fgov.be.

Ondervindt u een probleem met de DIV, dan kunt u contact opnemen met de klachtendienst van de DIV.


5. Schakel ons in

Wacht u al minstens 8 werkdagen op uw nummerplaat? Krijgt u geen antwoord van de DIV of ondervindt u een ander probleem?

In laatste instantie kunt u bij ons terecht. Dien een klacht in bij de federale Ombudsman. Bezorg ons uw klacht samen met een kopie van alle nuttige documenten (aanvraagformulier, briefwisseling of e-mails, … ).

gepost op: 21/06/2021