Verkeersboetes : de federale Ombudsman vraagt meer transparantie
Met www.verkeersboetes.be is het mogelijk om een verkeersboete online te betalen. De lancering van het systeem begin 2018 ging echter gepaard met enkele problemen. Sommige mensen hadden hun boete ten onrechte dubbel of te veel betaald, en wachtten op een terugbetaling.
Vorig jaar drong de federale Ombudsman er bij de FOD Justitie, beheerder van de site, op aan om de mensen zo snel mogelijk terug te betalen.
We zitten niet meer in dezelfde situatie als een jaar geleden. Bepaalde problemen zijn opgelost. Er zijn al heel wat terugbetalingen gebeurd en mensen die nu een boete te veel of dubbel betalen, worden sneller terugbetaald. Het aantal klachten bij de federale Ombudsman daalt.
Op dit moment wachten echter nog 5.000 mensen op een terugbetaling en dat is onaanvaardbaar.
De Ombudsman stelt vast dat de mensen niet alleen wachten op een terugbetaling, maar ook geen duidelijke informatie krijgen over de stand van zaken van hun dossier.
Catherine De Bruecker, federale Ombudsvrouw: « De mensen krijgen geen informatie over hun dossier, ze weten niet wanneer ze zullen terugbetaald worden en waarom het zo lang duurt. Ze verliezen hun vertrouwen in de overheid. Wij ondervinden dat mensen best begrip kunnen tonen als ze weten waarom iets lang duurt en informatie krijgen over wanneer het zal opgelost zijn. Transparantie kan veel klachten voorkomen. »